Το σύγχρονο σχολείο σήμερα καλείται όλο και περισσότερο πέρα από γνώσεις προσφέρει στους μαθητές και διάφορες δεξιότητες οι οποίες θ’ αποτελέσουν εφόδια για ν’ ανταποκριθούν στις συνθήκες και στις ανάγκες της εποχής μας. Το σχολείο έχει έναν ξεκάθαρο παιδοκεντρικό χαρακτήρα και σαφείς στόχους για ανάπτυξη πέρα του γνωστικού τομέα και του κοινωνικού, συναισθηματικού, ψυχολογικού και πολιτιστικού.
Όμως με την επιρροή της τηλεόρασης, του διαδικτύου, όταν αυτό δεν χρησιμοποιείται σωστά, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών τα παιδιά οδηγούνται σε μονοπάτια και δραστηριότητες και δεν είναι πρόθυμες να συνεργαστούν ώστε να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι.
Εδώ καλούνται οι εκπαιδευτικοί να προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα για την ανάπτυξη της δημιουργικής και κριτικής σκέψης. Σ’ αυτή λοιπόν την προσπάθεια μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο. Σήμερα η παιδική λογοτεχνία έχει προσφέρει πολλά αξιόλογα βιβλία που θίγουν θέματα που απασχολούν την κοινωνία όπως: ρατσισμός, περιβάλλον, ειρήνη, οικογένεια κ.τ.λ.
Το σχολείο και ιδιαίτερα το δημοτικό, πρέπει να ωθήσει τους μαθητές στη φιλαναγνωσία και να γίνεται οργανωμένη και συστηματική μελέτη εξωσχολικών βιβλίων. Βέβαια αυτό που προηγείται είναι η επιλογή του βιβλίου είτε απ’ τους ίδιους τους μαθητές, είτε μετά από πρόταση του δασκάλου ώστε ν’ ανταποκρίνεται στο χαρακτήρα και στα ενδιαφέροντά τους.
Αυτή η δραστηριότητα μπορεί άνετα να ενταχθεί στη διαθεματικότητα, στην ευέλικτη ζώνη, σε προγράμματα που ανοίγουν νέους ορίζοντες στα παιδιά. Δε θα εξετάσουμε εδώ αν μπορούν να πραγματοποιηθούν με τις συνθήκες που επικρατούν στην εκπαίδευση όλα τα παραπάνω. Αλλά σίγουρα ένας εκπαιδευτικός με μεράκι, επιλέγοντας ένα «κατάλληλο» βιβλίο, μπορεί να δώσει το ερέθισμα στα παιδιά για διάλογο, για προβληματισμό και γιατί όχι και για λύσεις που ίσως οι «μεγάλοι» δεν βλέπουν ή δεν θέλουν να δουν, στα μεγάλα ή μικρά προβλήματα.
Έτσι ο μαθητής δεν είναι ένας παθητικός δέκτης συσσωρευμένων και ίσως αδιάφορων πληροφοριών. Αντίθετα αναπτύσσεται η αυτενέργεια, η ελεύθερη κριτική σκέψη, το ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα.
Σήμερα όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιούν πόσο χρήσιμο και σημαντικό εργαλείο μπορεί να γίνει το εξωσχολικό βιβλίο στο χώρο της εκπαίδευσης. Οι δράσεις που συνδυάζονται παράλληλα όπως , θεατρικά δρώμενα, εικαστικές προτάσεις, δημιουργία ιστοριών απ’ τα παιδιά με συναφή θέματα, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές να εξωτερικεύσουν συναισθήματα και αγωνίες τους, να διασκεδάσουν, να συζητήσουν και να οδηγηθούν να ανακαλύψουν συμπεράσματα σεβόμενα τις αρχές του διαλόγου, να εκφράσουν τελικά τα δικά τους όνειρα, προσδοκίες και ελπίδες.
Όλο και πιο συχνά με τη συνεργασία του Ε.Κ.Ε.Β.Ι. (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου), συγγραφείς επισκέπτονται σχολεία, συζητούν με τα παιδιά ώστε να ανοίγονται νέοι δρόμοι δράσης και έκφρασης. Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε πάλι τη σημασία της σωστής επιλογής βιβλίων γιατί σίγουρα μια λανθασμένη επιλογή οδηγεί σε αρνητικά αποτελέσματα. Το καλό εξωσχολικό βιβλίο πρέπει να βρει τη θέση του στο σχολείο, να προωθηθεί η φιλαναγνωσία, να ενταχθεί η λογοτεχνία ως νέο γνωστικό αντικείμενο στο αναλυτικό πρόγραμμα. Η λογοτεχνία μπορεί να μην αλλάζει τον κόσμο γιατί αυτός αλλάζει με πράξεις, αλλά σίγουρα διαμορφώνει και αλλάζει χαρακτήρες, με αρχές, αξίες και οράματα ώστε να αναπτυχθεί μια πολιτιστική συνείδηση στους αυριανούς ενεργούς πολίτες της κοινωνίας.
Στα πλαίσια αυτών των δραστηριοτήτων της για το βιβλίο , που ξεκίνησε με την εκδήλωση για την συγγραφέα Νατάσα Καρακατσάνη, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του καθηγητή Βασίλη Αναγνωστόπουλου καθώς και με την υποστήριξη του Υπεύθυνου Πολιτιστικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αντώνη Αντωνίου, η Σύμπραξη Σχολείων προχωρά σε ένα δεύτερο κύκλο δράσεων για το παιδικό βιβλίο με τις ακόλουθες εκδηλώσεις:
Στην προσπάθεια των σχολείων να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το καλό εξωσχολικό βιβλίο και στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας, την Παρασκευή 20/2/2009, φιλοξενούμενος στο 1ο Πειραματικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς «Ν. Τσοποτός» θα είναι ο συγγραφέας και πρόεδρος του Κύκλου Παιδικού Βιβλίου Βαγγέλης Ηλιόπουλος, ο αγαπημένος συγγραφέας και εμπνευστής του Τριγωνοψαρούλη. Θα συζητήσει με τους μαθητές, θα απαντήσει σε ερωτήσεις και απορίες εισάγοντάς τους στη μαγεία του παιδικού βιβλίου και των ηρώων του. Επίσης στο σχολείο θα λειτουργήσει έκθεση βιβλίων του συγγραφέα Βαγγέλη Ηλιόπουλου και Φίλιππου Μανδηλαρά στις 20/2/2009.
Στα πλαίσια της προσέγγισης του έργου του συγγραφέα, η Δ' τάξη του Σχολίου μας με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Αδάμου Θάλεια επεξεργάστηκε τις ιστορίες με τον "Τριγωναψαρούλη" και οι μαθητές έργαψαν τις νέες του περιπέτειες. Περισσότερα στο http://www.scribd.com/doc/12858872/-
Όμως με την επιρροή της τηλεόρασης, του διαδικτύου, όταν αυτό δεν χρησιμοποιείται σωστά, των ηλεκτρονικών παιχνιδιών τα παιδιά οδηγούνται σε μονοπάτια και δραστηριότητες και δεν είναι πρόθυμες να συνεργαστούν ώστε να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι.
Εδώ καλούνται οι εκπαιδευτικοί να προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα για την ανάπτυξη της δημιουργικής και κριτικής σκέψης. Σ’ αυτή λοιπόν την προσπάθεια μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο. Σήμερα η παιδική λογοτεχνία έχει προσφέρει πολλά αξιόλογα βιβλία που θίγουν θέματα που απασχολούν την κοινωνία όπως: ρατσισμός, περιβάλλον, ειρήνη, οικογένεια κ.τ.λ.
Το σχολείο και ιδιαίτερα το δημοτικό, πρέπει να ωθήσει τους μαθητές στη φιλαναγνωσία και να γίνεται οργανωμένη και συστηματική μελέτη εξωσχολικών βιβλίων. Βέβαια αυτό που προηγείται είναι η επιλογή του βιβλίου είτε απ’ τους ίδιους τους μαθητές, είτε μετά από πρόταση του δασκάλου ώστε ν’ ανταποκρίνεται στο χαρακτήρα και στα ενδιαφέροντά τους.
Αυτή η δραστηριότητα μπορεί άνετα να ενταχθεί στη διαθεματικότητα, στην ευέλικτη ζώνη, σε προγράμματα που ανοίγουν νέους ορίζοντες στα παιδιά. Δε θα εξετάσουμε εδώ αν μπορούν να πραγματοποιηθούν με τις συνθήκες που επικρατούν στην εκπαίδευση όλα τα παραπάνω. Αλλά σίγουρα ένας εκπαιδευτικός με μεράκι, επιλέγοντας ένα «κατάλληλο» βιβλίο, μπορεί να δώσει το ερέθισμα στα παιδιά για διάλογο, για προβληματισμό και γιατί όχι και για λύσεις που ίσως οι «μεγάλοι» δεν βλέπουν ή δεν θέλουν να δουν, στα μεγάλα ή μικρά προβλήματα.
Έτσι ο μαθητής δεν είναι ένας παθητικός δέκτης συσσωρευμένων και ίσως αδιάφορων πληροφοριών. Αντίθετα αναπτύσσεται η αυτενέργεια, η ελεύθερη κριτική σκέψη, το ομαδικό και συνεργατικό πνεύμα.
Σήμερα όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί συνειδητοποιούν πόσο χρήσιμο και σημαντικό εργαλείο μπορεί να γίνει το εξωσχολικό βιβλίο στο χώρο της εκπαίδευσης. Οι δράσεις που συνδυάζονται παράλληλα όπως , θεατρικά δρώμενα, εικαστικές προτάσεις, δημιουργία ιστοριών απ’ τα παιδιά με συναφή θέματα, δημιουργούν τις προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές να εξωτερικεύσουν συναισθήματα και αγωνίες τους, να διασκεδάσουν, να συζητήσουν και να οδηγηθούν να ανακαλύψουν συμπεράσματα σεβόμενα τις αρχές του διαλόγου, να εκφράσουν τελικά τα δικά τους όνειρα, προσδοκίες και ελπίδες.
Όλο και πιο συχνά με τη συνεργασία του Ε.Κ.Ε.Β.Ι. (Εθνικό Κέντρο Βιβλίου), συγγραφείς επισκέπτονται σχολεία, συζητούν με τα παιδιά ώστε να ανοίγονται νέοι δρόμοι δράσης και έκφρασης. Εδώ βέβαια θα πρέπει να τονίσουμε πάλι τη σημασία της σωστής επιλογής βιβλίων γιατί σίγουρα μια λανθασμένη επιλογή οδηγεί σε αρνητικά αποτελέσματα. Το καλό εξωσχολικό βιβλίο πρέπει να βρει τη θέση του στο σχολείο, να προωθηθεί η φιλαναγνωσία, να ενταχθεί η λογοτεχνία ως νέο γνωστικό αντικείμενο στο αναλυτικό πρόγραμμα. Η λογοτεχνία μπορεί να μην αλλάζει τον κόσμο γιατί αυτός αλλάζει με πράξεις, αλλά σίγουρα διαμορφώνει και αλλάζει χαρακτήρες, με αρχές, αξίες και οράματα ώστε να αναπτυχθεί μια πολιτιστική συνείδηση στους αυριανούς ενεργούς πολίτες της κοινωνίας.
Στα πλαίσια αυτών των δραστηριοτήτων της για το βιβλίο , που ξεκίνησε με την εκδήλωση για την συγγραφέα Νατάσα Καρακατσάνη, με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του καθηγητή Βασίλη Αναγνωστόπουλου καθώς και με την υποστήριξη του Υπεύθυνου Πολιτιστικών Θεμάτων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αντώνη Αντωνίου, η Σύμπραξη Σχολείων προχωρά σε ένα δεύτερο κύκλο δράσεων για το παιδικό βιβλίο με τις ακόλουθες εκδηλώσεις:
Στην προσπάθεια των σχολείων να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με το καλό εξωσχολικό βιβλίο και στην ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας, την Παρασκευή 20/2/2009, φιλοξενούμενος στο 1ο Πειραματικό Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς «Ν. Τσοποτός» θα είναι ο συγγραφέας και πρόεδρος του Κύκλου Παιδικού Βιβλίου Βαγγέλης Ηλιόπουλος, ο αγαπημένος συγγραφέας και εμπνευστής του Τριγωνοψαρούλη. Θα συζητήσει με τους μαθητές, θα απαντήσει σε ερωτήσεις και απορίες εισάγοντάς τους στη μαγεία του παιδικού βιβλίου και των ηρώων του. Επίσης στο σχολείο θα λειτουργήσει έκθεση βιβλίων του συγγραφέα Βαγγέλη Ηλιόπουλου και Φίλιππου Μανδηλαρά στις 20/2/2009.
Στα πλαίσια της προσέγγισης του έργου του συγγραφέα, η Δ' τάξη του Σχολίου μας με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Αδάμου Θάλεια επεξεργάστηκε τις ιστορίες με τον "Τριγωναψαρούλη" και οι μαθητές έργαψαν τις νέες του περιπέτειες. Περισσότερα στο http://www.scribd.com/doc/12858872/-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου